Home / Sundhed / Hvad er kroppens foretrukne energikilde.

Hvad er kroppens foretrukne energikilde.

For at kroppen skal være i stand til at overleve har den brug for energi. Kroppens foretrukne energikilde er kulhydrater, hvilket er derfor man ser cykelrytter med energibarer og energi drikke, for at de kan præstere optimalt. Der er dog forskel på hvilket slags kulhydrater man kan indtage. Sagt simpelt har vi de langsomme kulhydrater og de hurtige kulhydrater. Som du nok har gættet, er de langsomme kulhydrater langsommere for kroppen at optage, og ville herved give energi over for en længere periode. Hvorimod hurtige kulhydrater er hurtigere at optage og ville give mere energi her og nu. Om kulhydrater er hurtige eller langsomme, kan man finde ud af at kigge på deres glykæmisk indeks værdi. Dette kan findes ved en hurtig google søgning. Nedenstående er der et par eksempler på hurtige og langsomme kulhydrater.

  • Hurtige kulhydrater: Banan, Vindruer, kogte gulerødder, hvid pasta, hvide ris, kogte kartofler
  • Langsomme kulhydrater: Fuldkornspasta, Brune ris, Æble, Pære, Rå gulerødder

Som du nok har lagt mærke til er gulerødder nævnt i både hurtige og langsomme kulhydrater. Dette skyldes at ved at koge gulerødderne bliver de nemmere for kroppen at optage, og hermed bliver de til hurtige kulhydrater. Dette sker ikke kun ved gulerødder, men ved kogning ved alle slags grøntsager.

Blodsukker:

Ved at spise mange af de hurtige kulhydrater på en gang risikere man at ens blodsukker stiger gevaldigt. Dette gør at man for et øjeblik med masser af energi og fokus, som herved er efterfulgt af et sukker chok, hvor man herved ”Crasher”. Derfor man typisk for denne træthedsfornemmelse efter at have været på fast food restaurant, da det oftest er pakket med hurtige kulhydrater.

Fitness og hårdt fysisk træning:

Når det gælder træning i daglig dagene er det vigtigt at vide hvilket slags kulhydrater man skal gå efter på de forskellige tidspunkter. At tage hurtige kulhydrater 2 timer inden træningen er en rigtig dårlig ide, da man ender med at kroppen har optaget dem inden og pga. det stigende blodsukker, ville du komme til at føle dig træt og umotiveret. Derfor er det bedre at indtage de hurtige kulhydrater under træningen, hvor man har brug for dem.
Et godt råd ville være at spise et mellemstort måltid 2 timer inden ens træning, som indeholder langsomt optagelige kulhydrater. Dette kan blandt andet være Havregryn, Rugbrød, brune ris osv. hvilket gør at kroppen hele tiden har en god strøm af kulhydrater som kan bruges. Under træningen vil det være godt at indtage sine hurtige kulhydrater, for at få ekstra energi og øget insulin, der hjælper med muskelopbygning.
En god kilde til at få sine hurtige kulhydrater kunne være en energigel eller en energidrik. Hvis du ikke har tid til at få et måltid ind inden træning, er det en god ide at have nogle snacks med langsomt optagelig kulhydrater, du kan spise inden træning. Her kan du fx spise en god energibar fra powerbaren.dk for at træningen bliver optimalt.

Træning og BMI

BMI er et meget vigtigt begreb, når det gælder ens sundhed. BMI bliver brugt til at beskrive ens sundhed igennem højde og vægt. Udregn dit bmi tal på helseboost´s gratis bmi udregner. For at holde sig indenfor en fornuftig BMI er det vigtigt at ens vægt passer med ens højde, og derfor er det vigtigt at have en god træningsrutine. For at holde fokusset under træning efter en presset arbejdsdag, kan man bruge ovenstående tips om kulhydrater før og under træning.

About zhenzar

Check Also

Bliv en meget sundere udgave af dig selv

Vi er rigtig mange, der går med nogle ønsker og drømme for, hvordan vi skal have det og se ud i fremtiden. Og det er både, når det kommer til for eksempel fysisk, vægt og vores generelle helbred. Mange af de m&ar...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *